Veelgestelde vragen
Veel gestelde vragen algemeen
Hoe is het vervoer naar school geregeld?
Het leerlingenvervoer wordt geregeld door de gemeente waar de leerlingen wonen. Ouders moeten een aanvraag indienen voor een vergoeding van de kosten van het vervoer. Op school is men altijd bereid een helpende hand te bieden bij deze aanvraag. In principe geldt: vervoer binnen Rotterdam met de bus Rotterdam-Zuid of met de taxi; vervoer buiten Rotterdam met de taxi.
Hoe volgt de school de ontwikkeling van de leerlingen?
Ook wordt de leerling op vaste momenten geobserveerd.
De docenten en de ondersteuningscoördinator evalueren tijdens het schooljaar regelmatig de ontwikkeling en het functioneren van de leerlingen.
Waarom lopen leerlingen stages?
Waar kan ik mij als bedrijf aanmelden om een leuke stageplek aan te bieden?
Wij vinden het enorm fijn om goede stageplekken te hebben voor onze leerlingen. Bedrijven en organisaties kunnen zich aanmelden op deze pagina, hier staat ook alle informatie die je als bedrijf wilt weten betreffende onze stages.
Kunnen leerlingen ook blijven op het stagebedrijf/ dagbestedingsinstantie?
Krijgen leerlingen huiswerk?
Wat zijn de uitstroommogelijkheden?
Na hun schooltijd zijn er voor onze leerlingen verschillende mogelijkheden. Een aantal leerlingen gaat later werken bij een bedrijf. Soms krijgen zij daarbij hulp van een begeleider, zoals een jobcoach. Andere leerlingen beginnen op een werkplek waar zij extra begeleiding krijgen (beschut werk) of gaan naar dagbesteding. Als een leerling op onze school komt, kijken we samen naar wat de leerling kan leren en welke mogelijkheden er zijn voor de toekomst. Dit schrijven we op in een plan. Dat plan noemen we het ontwikkelingsperspectief (OPP). Hierin staat ook welk soort werk of dagbesteding waarschijnlijk het beste past bij de leerling. We bespreken dit altijd met de ouders/verzorgers.
Verlaten alle leerlingen met 18 jaar de school?
Is er nazorg?
Andere vragen?
Veelgestelde vragen ouders
Is er een vertrouwenspersoon?
Ja zeker.
Wij vinden het belangrijk dat school een veilige plek is voor leerlingen en voor iedereen die binnen de school werkzaam is. Uitgebreide informatie staat op de pagina vertrouwenspersoon.
Wat is de klachtenprocedure?
Ook op onze school kan er iets misgaan. Daarom is er een klachtenregeling. Heeft u een probleem op school of loopt iets niet zoals u wilt? Neem dan eerst contact op met de mentor van uw zoon of dochter.
Als u een klacht heeft, nemen wij deze serieus. Als de mentor u niet naar tevredenheid heeft kunnen helpen, kunt u in de schoolgids van de locatie lezen wat de procedure is.
Blijkt afhandeling binnen de school niet mogelijk te zijn of is de afhandeling van de klacht niet naar tevredenheid, dan is er een klachtenregeling van CVO.
Heeft u klachten die te maken hebben met de examens, overgangsbeslissingen, schorsingen en/of verwijdering en u komt er na overleg met de school niet uit, dan kunt u meer informatie over het indienen van een formele klacht, een bezwaar of een beroep teruglezen in de Regeling bezwaar en beroep leerlingen 2025.
Wat is het ondersteuningsaanbod?
Naast de basisafspraken, biedt elke school extra ondersteuning. Sommige leerlingen hebben iets extra’s nodig om goed te kunnen leren en zich te ontwikkelen. Daarom kijkt élke school zorgvuldig wat een leerling nodig heeft. Als extra hulp nodig is, overlegt de school met de leerling en ouders/verzorgers wat de beste ondersteuning is en wie daarbij kan helpen.
Het ondersteuningsaanbod per locatie staat in de schoolprofielen onder de linkjes:
Ondersteuning Accent VSO Op Noord
Ondersteuning Accent VSO Op Zuid
Wat is het hoorrecht voor leerlingen?
Hoorrecht betekent dat onze leerlingen meepraten als er belangrijke keuzes worden gemaakt op school, bijvoorbeeld in hun ontwikkelingsperspectief of handelingsplan. We gebruiken de ideeën en wensen van de leerlingen om ons onderwijs nog passender te maken.