1. Home
  2.  | 
  3. Praktische informatie
  4.  | Samenwerking met ouders

Samenwerking met ouders

We vinden het belangrijk om goed met ouders/verzorgers van onze leerlingen samen te werken. Door bijvoorbeeld samen te bespreken wat uw kind nodig heeft om met plezier naar school te gaan en om de doelen van dat leerjaar te behalen. Zo willen we ook bijvoorbeeld weten wanneer u niet tevreden bent of een klacht heeft. U kunt daarom altijd na schooltijd bij ons binnenlopen, bellen of een afspraak maken. Door met elkaar te praten over zaken die voor u en ons belangrijk zijn, versterken we onze samenwerking en kunnen we problemen zoveel mogelijk voorkomen of oplossen.

Gesprekken

Minimaal 2 keer per jaar nodigt de docent van de leerlingen de ouders/verzorgers uit voor een gesprek. Zij bespreken dan hoe het met de leerling gaat op school. De school vraagt aan ouders/verzorgers van de leerlingen om de docent op de hoogte te houden van belangrijke gebeurtenissen thuis.  

Medezeggenschapsraad (MR)

Iedere school heeft een medezeggenschapsraad (MR). Dit is wettelijk bepaald. De MR helpt de school beter te besturen door de directie te adviseren. De directie van de school houdt de MR op de hoogte over belangrijke zaken van de school zoals financiën en onderwijs.

In de MR zitten zowel ouders/verzorgers van de leerlingen als medewerkers van de school. De MR vergadert zo’n 6 keer per schooljaar.

Mocht u interesse hebben om deel te nemen aan de MR? Dan kunt u bij de school van uw kind informeren over de mogelijkheden of een keer een vergadering bijwonen.

Ouderavonden

We organiseren jaarlijks een aantal bijeenkomsten of thema avonden voor ouders. Onderwerpen zijn wisselend. Er worden onderwerpen gekozen die voor een brede groep interessant zijn. 

Veelgestelde vragen

Is er een vertrouwenspersoon?

Ja zeker.

Wij vinden het belangrijk dat school een veilige plek is voor leerlingen en voor iedereen die binnen de school werkzaam is. Uitgebreide informatie staat op de pagina vertrouwenspersoon.

Wat is de klachtenprocedure?

Ook op onze school kan er iets misgaan. Daarom is er een klachtenregeling. Heeft u een probleem op school of loopt iets niet zoals u wilt? Neem dan eerst contact op met de mentor van uw zoon of dochter.

Als u een klacht heeft, nemen wij deze serieus. Als de mentor u niet naar tevredenheid heeft kunnen helpen, kunt u in de schoolgids van de locatie lezen wat de procedure is.

Blijkt afhandeling binnen de school niet mogelijk te zijn of is de afhandeling van de klacht niet naar tevredenheid, dan is er een klachtenregeling van CVO.

Heeft u klachten die te maken hebben met de examens, overgangsbeslissingen, schorsingen en/of verwijdering en u komt er na overleg met de school niet uit, dan kunt u meer informatie over het indienen van een formele klacht, een bezwaar of een beroep teruglezen in de Regeling bezwaar en beroep leerlingen 2025.

Wat is het ondersteuningsaanbod?

Naast de basisafspraken, biedt elke school extra ondersteuning. Sommige leerlingen hebben iets extra’s nodig om goed te kunnen leren en zich te ontwikkelen. Daarom kijkt élke school zorgvuldig wat een leerling nodig heeft. Als extra hulp nodig is, overlegt de school met de leerling en ouders/verzorgers wat de beste ondersteuning is en wie daarbij kan helpen. 

Het ondersteuningsaanbod per locatie staat in de schoolprofielen onder de linkjes:

Ondersteuning Accent VSO Op Noord
Ondersteuning Accent VSO Op Zuid

Wat is het hoorrecht voor leerlingen?

Jaarlijks wordt het bredere ondersteuningsaanbod met de leerlingen besproken. De uitkomst hiervan wordt meegenomen in de jaarlijkse evaluatie van het ondersteuningsaanbod van de school.