1. Home
  2.  | 
  3. VSO
  4.  | Alles over VSO

Alles over VSO

Wat is voortgezet speciaal onderwijs?

Voortgezet speciaal onderwijs (VSO) is onderwijs voor jongeren van 12 tot en met 18 jaar die extra hulp nodig hebben bij het leren. Wij hebben twee VSO-scholen in Rotterdam: Noord en Zuid. Op onze school bieden we leerlingen een veilige plek en een duidelijk dagritme waarin ‘levensecht leren’ centraal staat: leren door te doen. We geven praktijklessen die passen bij hun leven én toekomst. Leerlingen leren wat zij straks écht nodig hebben in de maatschappij. In kleine klassen, met betrokken docenten, bereiden we leerlingen stap voor stap voor op een kleurrijke toekomst en een zo zelfstandig mogelijk leven.

Onze school is een cluster 3-school voor leerlingen met een verstandelijke beperking. Dat betekent dat leren voor deze leerlingen niet vanzelf gaat. Daarom krijgen zij bij ons extra persoonlijke aandacht en begeleiding. We kijken naar wat leerlingen nodig hebben om te groeien.

Ons onderwijs

Bij ons leren leerlingen door te doen. Wij helpen hen stap voor stap zelfstandiger te worden. Taal en rekenen zijn daarvoor belangrijk, maar zij leren ook allerlei praktische vaardigheden tijdens de verschillende praktijklessen. Wij noemen dit het branche-onderwijs. Praktische vaardigheden zijn handige vaardigheden die je in het dagelijks leven en op het werk gebruikt om taken uit te voeren. Hierdoor worden leerlingen stap voor stap zelfstandiger.

De branches (richtingen) bestaan uit:
• Facilitaire dienstverlening en Zorg
• Groen
• Handel en Economie
• Techniek
• Consumptieve Technieken

Leerlingen krijgen les in kleine klassen van maximaal 12 leerlingen. De lessen sluiten aan bij wat leerlingen meemaken en belangrijk vinden. De lesstof wordt zoveel mogelijk verbonden met het dagelijks leven. We hebben dan ook verschillende vaklokalen.

Ontwikkelingsperspectief

Voor iedere leerling stelt de school een ontwikkelingsperspectief (OPP) op. In het OPP staat omschreven wat de leerling nu kan en wat de school en ouders/verzorgers verwachten dat de leerling kan en kent bij het verlaten van de school. Er staat in beschreven in hoeverre de leerling zich bijvoorbeeld kan ontwikkelen op gebied van zelfstandig Wonen, Werken, Vrije tijd en Burgerschap. Zo wordt de leerlijn en de verwachte ontwikkelingslijn voor iedereen duidelijk. Om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de individuele mogelijkheden van iedere leerling, is ons onderwijs opgedeeld in drie leerroutes. Zie voor meer info de locatie pagina’s van Op Noord en Op Zuid.

Veilige, gezellige scholen

Onze school is veilig en klein. Iedereen kent elkaar en elke leerling heeft een vaste docent. Ook helpen onderwijsassistenten bij de lessen. Zo krijgt iedere leerling veel persoonlijke begeleiding bij het leren en het ontwikkelen van vaardigheden. Vaardigheden zijn dingen die de leerlingen leren, die ze goed kunnen gebruiken in het dagelijks leven en later op het werk of de dagbesteding. Naast docenten werken er ook andere medewerkers op onze school, zoals een conciërge, een stagecoördinator, een ondersteuningscoördinator en een orthopedagoog. Zij helpen de leerlingen en zorgen ervoor dat iedereen met plezier naar school gaat.

Specifieke groepen

Accent VSO Op Zuid heeft drie gespecialiseerde groepen:

1. VT-klas
Een specifieke Taalklas voor leerlingen die de Nederlandse taal nog niet goed beheersen. Leerlingen kunnen komen uit een ISK klas of rechtstreeks uit het buitenland en krijgen extra lessen Nederlands op hun eigen niveau aangeboden.

2. VP-klas
Een specifieke klas voor leerlingen, die op een hoger niveau functioneren en leren, tussen het niveau van vso en praktijkonderwijs in. Zij werken uit methodes van het praktijkonderwijs. Door de fusie met de praktijkscholen van Accent zijn we sinds 2019 op onze school gestart met deze vso-pro klas. Indien mogelijk en gewenst kunnen leerlingen (praktijk)lessen volgen op een van onze praktijkscholen en zo mogelijk opstromen naar het praktijkonderwijs. Dit gebeurt eerst via een proefplaatsing en warme overdracht op een van de Accent-scholen en kan daarna omgezet worden naar een definitieve plaatsing.

3. VE-klas
In deze klas wordt er bij de leerlingen nog meer aandacht besteed aan sociale vaardigheden, weerbaarheid en emotionele vaardigheden.

In plaats van te kijken wat de leerling beperkt, zoeken wij naar wat hij/zij nodig heeft om tot ontwikkeling te komen.

Samenwerking scholen

Accent geeft ook praktijk- en avondonderwijs in de regio Rotterdam. Dit kan een mooie aansluiting zijn voor sommige leerlingen op het vso. Daarnaast kunnen onze leerlingen profiteren van het totale onderwijsaanbod van Accent. We kunnen lessen van het praktijkonderwijs aanbieden aan leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Ook hebben we een specifieke vso-praktijkonderwijs groep. Om de leerlingen van deze groep het maximale aan ontwikkeling te kunnen bieden, werken we intensief samen met de Accent praktijkscholen.

Aanmelding en toelating

Heb je een keuze gemaakt en wil je je op één van onze scholen komen? Vraag dan aan je ouders/verzorgers om je aan te melden door het aanmeldingsformulier in te vullen. Of te bellen met de school van jouw voorkeur.

Veelgestelde vragen

Verlaten alle leerlingen met 18 jaar de school?

Nee, de meeste leerlingen verlaten de school als zij 18 jaar zijn. In uitzonderingsgevallen kan de schooltijd verlengd worden tot het jaar dat de leerling 20 jaar wordt. Bijvoorbeeld zodat een leerling de opleiding kan afmaken. Of omdat langer onderwijs de leerling betere kansen biedt op de arbeidsmarkt.

Wat zijn de uitstroommogelijkheden?

Na hun schooltijd zijn er voor onze leerlingen verschillende mogelijkheden. Een aantal leerlingen gaat later werken bij een bedrijf. Soms krijgen zij daarbij hulp van een begeleider, zoals een jobcoach. Andere leerlingen beginnen op een werkplek waar zij extra begeleiding krijgen (beschut werk) of gaan naar dagbesteding. Als een leerling op onze school komt, kijken we samen naar wat de leerling kan leren en welke mogelijkheden er zijn voor de toekomst. Dit schrijven we op in een plan. Dat plan noemen we het ontwikkelingsperspectief (OPP). Hierin staat ook welk soort werk of dagbesteding waarschijnlijk het beste past bij de leerling. We bespreken dit altijd met de ouders/verzorgers.

Hoe volgt de school de ontwikkeling van leerlingen?

Van iedere leerling wordt de ontwikkeling nauwkeurig bijgehouden in het digitale leerlingvolgsysteem ParnasSys. Om vast te kunnen stellen wat de vorderingen van een leerling zijn, worden voor een aantal gebieden toetsen afgenomen. Om de ontwikkeling van het sociaal emotionele niveau van de leerling te kunnen volgen en begeleiden, maken we gebruik van volgsysteem Zien.

Ook wordt de leerling op vaste momenten geobserveerd.

De docenten en de ondersteuningscoördinator evalueren tijdens het schooljaar regelmatig de ontwikkeling en het functioneren van de leerlingen.

Is er nazorg?

Als een leerling de school verlaat, blijft de stagecoördinator nog twee jaar in contact met de werkgever of dagbestedingsinstantie van de leerling. Deze nazorg betekent dat de leerling hulp krijgt bij problemen op werk. Ook blijft de school volgen hoe het met de leerling gaat.